1.0 PENGENALAN
Profesion perguruan merupakan suatu pekerjaan
yang penting dalam proses pembangunan manusia, masyarakat dan negara. Ia
merupakan perantara yang paling utama dalam proses penyerapan ilmu pengetahuan
kepada individu dan masyarakat. Dalam era globalisasi kini, dapat kita lihat
peranan guru semakin mencabar dan menjadi kompleks. Kecemerlangan seorang guru
tidak terbatas pada kebolehannya melaksanakan proses pengajaran dan
pembelajaran (P&P) dengan baik, tetapi turut bergantung pada kualiti peribadinya
yang tinggi kerana guru diharapkan untuk menunjukkan contoh teladan yang baik
kepada pelajarnya kerana inilah yang akan menjadi pemangkin kecemerlangan
sesebuah sekolah. Kualiti diri yang dimaksudkan di sini ialah sahsiah, tingkah
laku, keterampilan diri, berkewibaan dan sebagainya.
Guru
juga perlu mempunyai ciri-ciri interpersonal yang baik. Ciri-ciri interpersonal
tersebut merangkumi kemahiran berhubung, berkomunikasi, menangani masalah,
menyesuaikan diri dan sebagainya. Guru seharusnya mengelakkan komunikasi sehala
sehinggakan murid berasa bosan terhadap pengajarannya. Guru juga tidak boleh
mementingkan dirinya sendiri sehingga hanya mengutamakan pendapatnya sahaja
tanpa mengambil kira pendapat pelajar-pelajarnya. Seorang guru yang baik akan
cuba mewujudkan komunikasi dua hala dengan pelajarnya sama ada meminta pendapat
atau bertanyakan soalan kepada mereka.
Ciri profesionalisme keguruan merangkumi
kemahiran mengajar, kecekapan dan kewibaan guru, pengetahuan dan kepimpinannya
sendiri. Di samping itu juga, guru juga perlu mempunyai ciri intelektual. Ciri
ini penting bagi memastikan guru dapat menyampaikan pengetahuan yang bermakna
kepada pelajar-pelajarnya. Bagi mewujudkan ciri seperti ini dalam diri seorang
guru, guru seharusnya perlu menambahkan ilmu pengetahuan dengan cara
menambahkan pembacaan bahan berilmiah. Dengan adanya kesemua aspek ini dalam
diri guru, maka secara tidak langsung guru akan lebih bersedia untuk menghadapi
cabaran dalam profesionalisme keguruan ini (Noran Fauziah & Mahdzan, 1992).
2.0 ULASAN
BERKAITAN ARTIKEL
Menerusi artikel ‘Patut Atau Tidak Pelajar
Sekolah Dirotan?’ yang dipetik dari laman web rasmi Utusan Malaysia, dapat
disimpulkan bahawa dewasa ini isu merotan pelajar sering mendapat perhatian dan
menjadi topik perbincangan hangat dalam kelompok masyarakat khususnya guru.
Selain itu, ia turut mendapat liputan meluas dalam akhbar dan juga media massa.
Terdapat segelintir pihak yang menyokong dan ada juga yang menentang atas
pelbagai sebab yang munasabah. Pelaksanaan hukuman rotan ini tidak seharusnya
dipandang negatif kerana ia pastinya mempunyai kebaikannya yang tersendiri.
Sekiranya pelaksanaan hukuman rotan ini dilihat dapat mengekang masalah salah
laku pelajar di sekolah, maka ia merupakan satu usaha yang murni dan sepatutnya
dipandang tinggi oleh masyarakat.
Walau bagaimanapun, pelaksanaan hukuman rotan itu
sendiri perlulah kena pada tempatnya. Guru tidak boleh menyalahgunakan kuasa
merotan yang diberi kepada mereka. Hukuman rotan yang dilaksanakan ini perlulah
berdasarkan sebab atau alasan yang munasabah serta dianggap relevan.
Syarat-syarat semasa melaksanakan hukuman ini juga perlu dipatuhi. Misalnya,
guru hanya boleh memukul murid di tempat yang tidak akan mendatangkan
kemudaratan serta melaksanakan hukuman rotan di tempat yang tertutup serta
memaklumkan ibu bapa tentang hukuman rotan tersebut.
Perkara yang mendatangkan masalah apabila hukuman
rotan ini dilaksanakn ialah apabila guru perlu berhati-hati ketika merotan
pelajar kerana dikhuatiri sekiranya terdapat kecederaan yang serius pada
pelajar ia akan menyebabkan ibu bapa membuat aduan polis dan mendakwa guru
terbabit. Oleh itu, walaupun niat guru merotan pelajar hanyalah untuk mendidik
pelajar, tetapi ia boleh mendatangkan akibat buruk sekiranya dilakukan secara
berlebihan. Kesimpulannya, semua pihak harus mengkaji isu ini secara lebih
mendalam lagi supaya apa jua keputusan yang diambil lebih banyak mendatangkan
kebaikan berbanding keburukan.
3.0 ANALISIS ISU
Masalah disiplin pelajar menjadi isu hangat yang
diperkatakan pada masa kini. Masyarakat melahirkan rasa bimbang tentang
kemungkinan masalah ini akan menjadi bertambah serius sekiranya tiada tindakan
tegas diambil oleh pihak yang bertanggungjawab bagi membendungnya. Antara
masalah tersebut termasuklah ponteng sekolah, mencuri, bergaduh, membuli,
melawan guru, memukul guru dan bermacam-macam lagi. Pelbagai cadangan telah
dikemukakan sebagai langkah untuk menangani permasalahan ini. Ada yang
berpendapat bahawa hukuman rotan wajar diperkenalkan semula setelah dihentikan
pada tahun 2006 yang lalu atas alasan dianggap tidak berkesan untuk memperbaiki
disiplin pelajar. Walau bagaimanapun, pelaksanaan hukuman rotan ini mempunyai
kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri.
3.1 Kekuatan Isu
Sesetengah pihak menyokong pelaksanaan hukuman
rotan ini memandangkan guru memainkan peranan yang begitu besar dalam membantu
menangani masalah salah laku pelajar. Salah laku ialah segala perbuatan yang membawa
kerosakan kepada diri sendiri, orang lain mahupun alam sekitar (Ibrahim, 2007).
Punca salah laku disiplin sekolah menunjukkan bahawa kekurangan kemahiran
sosial, keyakinan diri yang rendah, pengaruh rakan sebaya perpecahan keluarga
dan kelemahan pengurusan bilik darjah di samping sikap guru yang negatif
(Laporan Salah Laku Disiplin Pelajar Sekolah Malaysia, 1988;KPM,
1995;Shanmugam, 1997;Mo, 2001) menyumbang kepada salah laku disiplin dalam
kalangan pelajar (James, 2005). Ponteng sekolah merupakan salah satu jenis
salah laku dalam kalangan pelajar yang perlu diberi perhatian oleh pihak
berwajib di sekolah. kerana ia merupakan salah laku yang sering dilakukan oleh
pelajar (Md.Zuki, 2007).
Salah laku dalam kalangan pelajar pada masa kini
kian berleluasa dan membarah. Dengan pelaksanaan hukuman rotan ini, maka secara
tidak langsung salah laku dalam kalangan pelajar ini dapat dibendung sekaligus
mengelakkan ia daripada terus menular dan merebak dalam sesebuah komuniti
pelajar. Sekiranya masalah disiplin seperti ini tidak dibendung sejak dari awal
lagi, perkara yang amat dibimbangi ialah pelajar akan menjadi semakin liar dan
agresif serta tidak terkawal sehinggakan menimbulkan masalah yang lebih besar
yang akhirnya akan menjerumuskan mereka ke kancah yang lebih teruk iaitu gejala
sosial (James, 2011).
Gejala sosial merupakan gejala yang menyebabkan
berlakunya ketidaktentuan sistem kemajuan dan ketamadunan sesebuah negara serta
meruntuhkan akhlak manusia. Di
Malaysia, terdapat banyak gejala sosial yang dapat kita kenal pasti. Antaranya
termasuklah pembuangan bayi, seks bebas, meminum arak, merempit dan lain-lain.
Gejala-gejala seperti ini bermula dengan kebiasaan pelajar di sekolah, yang
terbabit dalam salah laku ponteng, membuli, mencuri, vandalisme dan lain-lain
lagi. Dengan adanya hukuman rotan inilah guru dapat mendidik dan mencegah
masalah salah laku pelajar ini (Khairul Anuar, 2010).
Selain itu, pelajar-pelajar juga akan berfikir
dua kali sebelum melakukan sebarang salah laku disiplin. Dahulu, hukuman rotan
yang dijatuhkan kepada pelajar-pelajar menjadi satu perkara biasa dan mendapat
sokongan daripada ibu bapa. Pelajar juga akan sedar dengan sendirinya akan
kesalahan mereka dan tidak berani untuk mengadu kepada ibu bapa kerana bimbang
akan dipukul dengan lebih teruk lagi dengan ibu bapa sendiri. Oleh yang
demikian, sekiranya hukuman rotan ini dilaksanakan semula, ini bermakna semua
guru dapat membimbing, menasihati dan menunjuk ajar pelajar-pelajarnya. Memang
sakit apabila dirotan, namun kesakitan itulah yang akan membangkitkan semangat
pelajar sehingga menjadikan mereka manusia yang berguna, memegang jawatan yang
tinggi dan disegani oleh masyarakat suatu hari kelak.
3.2 Kelemahan Isu
Terdapat sesetengah pihak yang menentang
pelaksanaan hukuman rotan ini. Terdapat pihak yang mendakwa bahawa hukuman
rotan ini tidak akan mampu mendisiplinkan pelajar. Bagi mereka, hukuman rotan
ini hanya akan mendatangkan lebih banyak keburukan berbanding kebaikan. Contohnya,
menerusi hukuman rotan pelajar akan berasa tertekan kerana berasa malu kepada
rakan. Hal ini akan menyebabkan mereka menjadi pasif. Dari sudut yang lain,
hubungan pelajar dengan guru juga akan menjadi kurang baik dan keruh.
Zulaiha (2001) dalam kajiannya mengatakan bahawa
pendidikan yang berdasarkan hukuman hanya membantu seorang pelajar itu belajar
tentang apa yang telah dilakukannya dan sama sekali tidak membantunya untuk
belajar tentang apa yang seharusnya dia lakukan. Beliau juga mendapati bahawa
aspek kemesraan guru membantu dalam pembentukan disiplin dalam kalangan pelajar
dan pelajar akan lebih berminat dengan guru yang lebih memahami dan mengenali
mereka. Pentingnya pencegahan salah laku sebelum penguatkuasaan peraturan
khusunya hukuman seperti merotan yang dianggap kurang berkesan. Selain itu,
pelajar juga akan berasa benci dan tidak suka untuk pergi ke sekolah. Atas
sebab inilah yang akan menyebabkan mereka cuba untuk ponteng kelas dan ponteng
sekolah. Ini juga akan mendorong mereka untuk mencari keseronokan serta hiburan
di luar dengan bercampur dengan rakan-rakan yang tidak senonoh seterusnya
terbabit dengan gejala-gejala yang tidak bermoral (James, 2005).
Sikap ibu bapa dan pelajar masa kini jauh berbeza
dengan masa dahulu. Jika dahulu, ibu bapa menghantar anak-anak ke sekolah dan
berpesan supaya guru merotan anaknya sekiranya melakukan kesalahan serta tidak
mencederakan anaknya. Namun, berbeza pula halnya dengan keadaan pada hari ini,
ibu bapa sendiri campur tangan dalam urusan guru. Ada juga antaranya yang sanggup
menyaman guru dan mengheret guru ke mahkamah. Sikap ibu bapa seperti inilah
yang akan menyebabkan pelajar-pelajar hanyut lebih jauh dengan kegiatan-kegiatan
tidak bermoral mereka itu.
4.0 PANDANGAN
PENULIS BERKENAAN ISU
Hari ini suasana di sekolah amat berbeza
berbanding dahulu, hukuman rotan adalah perkara biasa. Misalnya, hukuman rotan
yang dilaksanakan ketika perhimpunan akan menjadi pengalaman yang menginsafkan
bagi pelajar. Hukuman yang dikenakan seperti ini dikatakan mampu memberi
pengajaran kepada pelajar-pelajar dan menggalakkan mereka untuk mengubah sikap
atau tingkah laku mereka. Walau bagaimanapun, terdapat juga ibu bapa yang tidak
bersetuju dengan pelaksanaan hukuman rotan ini. Malah ada yang sanggup menyaman
guru kerana menghukum anak mereka. Perkara sebegini tidak seharusnya berlaku
kerana sekiranya hukuman tersebut mampu untuk menyedarkan pelajar, mengapa
mereka langsung tidak boleh disentuh oleh guru? (Lily & Ramlan, 2007).
Hukuman merotan pelajar sebenarnya merupakan
salah satu langkah penyelesaian dalam menangani masalah salah laku pelajar di
sekolah. Benarkah begitu atau masih terdapat alternatif-alternatif lain sebelum
mengambil langkah terakhir iaitu merotan ini? Mencari alternatif lain untuk menangani gejala disiplin di sekolah
bukan bermakna kita harus memberhentikan penguatkuasaan tindakan-tindakan
disiplin yang sedia ada berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas dan panduan
tatacara disiplin yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran. Perkara yang
disarankan ialah penggunaan pelbagai pendekatan untuk menangani masalah salah
laku disiplin di sekolah ini (James, 2005).
Pada pandangan saya, hukuman rotan ini bukanlah
sesuatu yang membawa keburukan semata-mata. Terdapat baiknya sekiranya guru
menjalankan hukuman rotan ini sebagai salah satu cara untuk mendisiplinkan
pelajar serta menangani masalah salah laku mereka. Adakalanya, pendekatan
seperti ini sangatlah sesuai untuk dipraktikkan sekiranya tidak melangkaui
batas-batas yang telah ditetapkan. Perlu dilihat terlebih dahulu apa sebabnya
guru ingin merotan seseorang pelajar itu. Jika benar pelajar tersebut melakukan
kesalahan, maka hukuman rotan yang dikenakan juga perlulah setimpal dengan
kesalahan pelajar tersebut.
Guru tidak boleh bersikap pilih kasih dalam
melaksanakan hukuman ini. Terdapat segelintir guru yang merotan seseorang
pelajar kerana tidak menyukai pelajar tersebut. Sekiranya seseorang pelajar
dikenakan hukuman rotan ini, perlu dilihat terlebih dahulu individu yang
merotan dan di mana ia dilakukan. Jika ia dilakukan oleh pengetua atau guru
disiplin dan di tempat yang tertutup, maka tiada sebarang masalah. Namun,
sekiranya ia dilakukan oleh seorang guru biasa dan di khalayak ramai, amat
dikhuatiri guru tersebut berdendam dengan pelajar tersebut.
Emosi guru adakalanya tidak stabil dan ini akan
menjadikan guru tertekan. Guru sentiasa dibebani dengan beban kerja terlampau
serta ditambah pula dengan masalah yang ditimbulkan oleh pelajar-pelajar. Ini
akan menyebabkan guru mengambil langkah drastik dan mengambil tindakan
sedemikian rupa disebabkan oleh tekanan yang dialami. Tekanan boleh menyerang
manusia tanpa mengira peringkat umur dan jantina.. Seseorang individu akan
sering menhadapi tekanan akibat keadaan sekeliling. Doktor Kesihatan Mental dan
Psikologi, Dr.Mohd.Jusof Mohd Ismail berkata, pelbagai tekanan yang dihadapi
akan menyebabkan hati seseorang individu menjadi runsing dan keadaan ini akan
menyebabkan individu berkenaan tidak dapat memberi tumpuan kepada tugasan
harian. Oleh itu, guru seharusnya perlu bijak mengawal tekanan dengan baik bagi
mengelakkan guru bertindak secara melulu serta bertindak mengikut emosi. Guru
juga perlu mempraktikkan amalan-amalan
yang dapat membantunya bagi meredakan tekanan (Nurul Nadia, 2011).
Ancaman hukuman merupakan salah satu langkah yang
telah dipilih untuk mengurangkan salah laku. Namun, ternyata sesetengah pihak
tidak mengambil peduli tentang ancaman dan hukuman dan dengan beraninya
mengambil risiko membuat salah laku. Terdapat juga pihak yang berusaha
mengetatkan pengawasan dan kawalan. Tetapi masih ada manusia yang menunggu
waktu yang sesuai untuk mengambil peluang melaksanakan salah laku. Justeru itu,
langkah yang terbaik untuk mengurangkan salah laku ialah dengan membaiki
bahagian dalaman seseorang individu iaitu mindanya, yang merangkumi perasaan
dan jiwanya (Ibrahim, 2007).
Oleh yang demikian, saya berpendapat bahawa guru
perlu mencuba pendekatan yang lain terlebih dahulu sebelum melaksanakan hukuman rotan ini. Guru
boleh mencuba untuk mempraktikkan amalam kepimpinan secara demokratik.
Kepimpinan secara demokratik mengajar guru untuk cuba mendengar dan memahami
perasaan pelajar itu sendiri. Dalam apa jua hal, guru akan memberikan teguran kepada murid dengan cara yang objektif atau nyata. Kesan kepimpinan secara
demokratik adalah
positif memandangkan suasana sosioemosi yang demokratik akan terbentuk dan ini
mengeratkan hubungan antara guru dengan pelajar. Perhubungan yang erat akan membantu guru untuk
lebih mengenali pelajar-pelajarnya. Ini akan membolehkan guru
mengetahui latar belakang serta mencungkil masalah yang dihadapi oleh pelajar
tersebut sekaligus mencari jalan penyelesaian bagi masalah mereka (Abdul Ghani,
2009).
Guru juga perlu mempraktikkan amalan seperti
memuji pelajar sebelum member teguran kepada mereka. Contohnya, apabila guru
cuba untuk memperbetulkan kesalahan pelajar, mulakan dengan kata-kata sanjungan
terlebih dahulu dan bermanis muka. Dengan ini, pelajar akan berasa senang hati
untuk mendengar nasihat daripada guru. Amalan memberi pujian ini boleh
menaikkan semangat para pelajar bagi mereka mengelakkan diri dari melanggar
peraturan-peraturan sekolah. Apabila pelajar mendengar pujian ikhlas daripada
guru, maka mereka akan berasa senang hati. Jika pelajar sudah berubah walaupun
sedikit, guru perlu terus memotivasikan pelajar supaya melakukan perubahan yang
lebih besar ( Mohd Rashid, 2007).
Guru juga perlu mempunyai keyakinan yang tinggi
apabila mengatakan tidak kepada sesuatu perbuatan negatif. Sebagai guru,
keselamatan dan kesihatan pelajar pelu dipastikan selalu. Guru juga perlu
membantu pelajar supaya mereka sentiasa menjadi insan yang berakhlak dan
terpuji. Apabila guru membuat keputusan untuk membentuk peribadi mulia dalam
diri pelajar, guru perlu tegas dan yakin dalam apa sahaj perbuatan yang
dilakukannya seperti memberi nasihat, amaran ataupun denda. Guru sebaik-baiknya
perlu memberi sebab dan alasan mengapa ingin menghalang seseorang pelajar
daripada melakukan kesalahan.
Seorang guru itu juga perlulah menjadi guru yang
bestari bagi membolehkan mereka bertindak sebagai agen perubahan bagi
pelajar-pelajar secara berkesan. Guru
yang bestari ialah seorang guru yang bijak, berilmu pengetahuan, berkemahiran
tinggi, penyayang, berketerampilan serta mampu menjadi contoh teladan yang baik
untuk dicontohi oleh pelajar-pelajarnya. Selain daripada itu, guru bestari juga
perlu memiliki sahsiah yang baik, serta mempunyai daya kreativiti dan inovasi
yang hebat. Guru bestari berperanan mendidik pelajarnya dalam setiap aspek
kehidupan iaitu akademik, sahsiah diri, rohani, jasmani, emosi dan intelek
(Haji Zainal, 2008).
Guru yang tidak memiliki ciri-ciri bestari akan
meninggalkan impak yang negatif kepada pelajar-pelajarnya. Pelajar pasti akan
berasa tidak seronok dan gembira sepanjang proses P&P guru. Guru-guru dalam
kategori tidak bestari ini lazimnya bersifat garang serta tidak mesra. Mereka
juga tidak gemar bergurau dan tidak murah dengan senyuman juga pujian. Sikap
guru seperti ini akan menyebabkan pelajar semakin jauh dari mereka dan hubungan
juga menjadi dingin dan renggang. Ini menyukarkan guru untuk mengenali pelajar
bagi mengenal pasti masalah yang telah dihadapi oleh pelajar tersebut. Hal ini
akan menyebabkan pelajar menjadi benci kepada guru dan lambat laun akan membawa
kepada perasaan anti sekolah dan akhirnya akan terjadilah masalah-masalah
seperti ponteng sekolah yang akan menjerumuskan pelajar ke dalam kancah gejala
tidak bermoral ( Haji Zainal, 2008).
Menurut Pensyarah Pusat Pengajian Psikologi dan
Pembangunan Manusia, Fakulti Sains Sosial dan Kemasyarakatan, Wan Azreena Wan
Jaafar berkata bahawa hukuman rotan merupakan tindakan terakhir yang boleh
diambil sekiranya langkah-langkah sebelumnya tidak berkesan. Sekiranya
pendekatan yang digunakan seperti yang dibincangkan sebelum ini tidak berjaya,
maka guru disarankan untuk menggunakan hukuman rotan ini. Hukuman yang
dilaksanakan itu pula perlulah setimpal dan relevan dengan kesalahan yang
dilakukan oleh pelajar.
Mengekang tingkah laku negatif tidak bermakna
guru melakukan kekejaman ke atas pelajar sekiranya guru bertindak adil dalam
setiap hukuman yang dikenakan ke atas pelajar. Apabila hukuman dikenakan kepada
pelajar, pelajar pastinya akan berasa sedih. Tetapi ini tidak bermakna bahawa
guru perlu berasa bersalah atas tindakan yang diambil. Jika guru berasa
bersalah, ini tidak akan membantu pelajar untuk membentuk disiplin yang tinggi
dalam diri sebaliknya akan membuatkan
mereka lebih cenderung untuk melakukan perkara-perkara negatif kerana mereka
berfikiran bahawa guru tidak akan marah serta bertegas dengan mereka.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa guru pastinya
akan berasa simpati kepada pelajar, namun walau apa jua alasannya, guru harus
bertindak tegas. Guru boleh cuba menerangkan kepada pelajar dengan cara paling
lembut serta berhemah tentang sebab guru menjatuhkan hukuman seperti itu ke
atas mereka. Sekiranya guru tidak mengekang masalah salah laku disiplin ,
pelajar pastinya akan bersikap kurang ajar dengan guru dan tidak menghormati
guru lagi. Keruntuhan moral serta akhlak mereka juga akan semakin menjadi-jadi
dan fenomena ini juga akan semakin menular dalam kalangan masyarakat serta
berleluasa. Inilah cara terbaik yang boleh dipraktikkan oleh guru andai kata
nasihat dan bimbingan yang diamalkan tidak mendatangkan kesan seperti yang
diharapkan.
Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Mohd Fuad
Zarkashi berkata, pengenalan semula hukuman rotan yang telah dihentikan pada
tahun 2006 itu wajar diperkenalkan semula berdasarkan keperluan semasa
memandangkan masalah disiplin dalam kalangan pelajar semakin meruncing. Selain
itu, beliau turut mengatakan bahawa hukuman rotan ini boleh dilaksanakan
sebagai tindakan yang akhir sekali selepas pendekatan yang digunakan oleh guru
dan usaha kaunselor menemui kegagalan. Walau bagaimanapun, hukuman rotan
tersebeut perlulah dilaksanakan mengikut panduan yang disediakan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia.
Pertamanya, hanya pengetua atau guru
besar dan guru disiplin sahaja yang boleh melaksanakan hukuman rotan tersebut.
Tetapi, guru biasa juga boleh menjalankan hukuman ini sekiranya diberi kuasa
untuk mewakilkan pihak yang sepatutnya. Selain itu, hukuman juga perlu
dijalankan di tempat yang tertutup seperti bilik dan disaksikan oleh seorang
guru lain. Kawasan yang boleh dirotan pula haruslah kawasan yang tidak akan
mendatangkan kemudaratan, iaitu di telapak tangan dan juga di bahagian punggung
secara berlapik. Setelah hukuman rotan dilaksanakan, guru perlu menyediakan
satu rekod secara sulit. Rekod tersebut perlu mengandungi jenis salah laku
pelajar, bilangan sebatan, bahagian anggota yang dirotan, nama dan tandatangan
guru yang merotan serta yang menjadi saksi ketika hukuman tersebut
dilaksanakan.
Secara keseluruhannya, saya sebenarnya tidak
menentang hasrat untuk memperkenalkan hukuman rotan semula di sekolah-sekolah.
Hal ini kerana, bagi saya ia mempunyai pro dan kontranya yang tersendiri.
Namun, bagi saya ia lebih banyak mendatangkan manfaat berbanding keburukan.
Hukuman rotan ini dipercayai dapat mendisiplinkan pelajar serta mengawal
tingkah laku mereka. Namun, guru harus cuba untuk menggunakan cara yang paling
halus terlebih dahulu bagi membentuk serta mengubah tingkah laku pelajar dan
sekiranya tidak berjaya, barulah beralih kepada tindakan yang lebih tegas dan keras
seperti hukuman rotan.
5.0 KESIMPULAN
Berdasarkan perbincangan serta ulasan di atas, dapat
disimpulkan bahawa tidak ada salahnya sekiranya hukuman rotan ini diperkenalkan
semula di sekolah-sekolah selepas dihentikan pada tahun 2006 yang lalu. Hal ini
kerana, memandangkan ia bertujuan untuk mendisiplinkan pelajar dan bukannya
untuk mendera dan menyusahkan mereka. Kita tidak mahu pelajar-pelajar terus
hanyut dalam dunia fantasi mereka yang dianggap indah sentiasa. Ini akan
mengakibatkan kesan yang buruk terhadap diri mereka. Contohnya, mereka akan
terdorong untuk melibatkan diri dengan gejala-gejala yang tidak bermoral
seperti pergaulan bebas, seks bebas, pembuangan bayi dan lain-lain lagi.
“….saya mahu setiap rakyat Malaysia
mempunyai modal insan personaliti yang tinggi hemahnya., tinggi budinya, tinggi
pengajiannya, tinggi kejayaannya dalam apa jua bidang yang
diceburi, hatta menjadi seorang yang gemilang. Ini kerana, anak kunci
kecemerlangan ialah disiplin dan jati diri seseorang individu. Ini akan
mendorong kecemerlangan diri, keluarga, masyarakat dan negara”.
Sumber:
Ucapan Mantan Perdana Menteri,
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,Utusan Malaysia, 2005)
Begitulah tingginya hasrat dan
harapan mantan Perdana Menteri kita ini. Namun, hasrat mantan Perdana Menteri
ini amat bertentangan dengan senario masyarakat pada masa kini. Betapa remaja
kini berada dalam situasi serta bergelumang dengan gejala-gejala negatif yang
membawa kepada keruntuhan akhlak yang boleh melemahkan serta menjatuhkan bangsa dan negara. Semua
ini berpunca daripada kelemahan sistem penguatkuasaan disiplin pelajar di
sekolah yang membuatkan pelajar semakin berjinak-jinak dengan kegiatan yang
tidak bermoral. Oleh yang demikian, sudah sampai masanya guru, pentadbir
sekolah serta ibu bapa sama-sama mengembleng tenaga bagi menangani permasalahan
yang kian membarah ini.
REFLEKSI
Tugasan projek bagi
mata pelajaran Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesionalisme Guru memerlukan
kami untuk memilih mengulas satu artikel yang dipilih daripada mana-mana laman
web rasmi yang berkaitan isu guru atau keguruan dan seterusnya kami diminta
untuk membina satu blog dan memaut hasil penulisan kami itu ke blog yang telah
dibina. Artikel yang saya pilih ini adalah berkaitan dengan isu hukuman rotan
yang ingin diperkenalkan semula di sekolah. Saya memilih isu ini kerana kerana pelaksanaan
hukuman rotan ini merupakan salah satu daripada isu kemasyarakatan dan
seringkali mendapat perhatian orang ramai serta mendapat pendedahan meluas di
media-media massa. Blog yang dibina oleh saya bersama rakan iaitu Dunia
Pendidikan Guru, yang boleh didapati menerusi laman sesawang www.ceriteraguruipg.blogspot.com, mengupas sedikit
sebanyak berkenaan dengan isu-isu keguruan yang kian hangat dibincangkan. Dalam
kelancaran menyelesaikan tugasan projek ini, terdapat beberapa masalah yang
dihadapi. Misalnya, kesukaran untuk mencari bahan rujukan daripada pelbagai
sumber berkenaan dengan isu yang dipilih. Buku-buku di Pusat Sumber agak
terhad, namun saya tidak putus asa. Saya turut mencari menerusi sumber-sumber
yang lain seperti akhbar, jurnal dan juga internet. Alhamdulillah, hasilnya
agak memuaskan. Terdapat banyak perkara yang telah dapat saya pelajari
sepanjang menyiapkan tugasan ini. Pertamanya, saya mengetahui bagaimana seorang
guru itu harus berperanan di bilik darjah supaya pelajar-pelajar tidak berasa
bosan dan tertekan sepanjang proses P&P. Guru juga seharusnya membina
hubungan yang erat dan mesra dengan pelajar-pelajarnya supaya pelajar sentiasa
senang dan selesa di samping turut menyanjungi gurunya. Hubungan yang positif
antara guru dan pelajar akan mengelakkan daripada tercetusnya masalah salah
laku disiplin dalam kalangan pelajar. Selain itu, guru juga perlu tahu cara
bagi membendung masalah disiplin yang semakin berleluasa di sekolah dengan cara
yang peling berhemah terlebih dahulu sebelum mengambil tindakan terakhir iaitu
merotan pelajar. Dengan ilmu baru yang saya peroleh ini, secara tidak langsung
dapatlah saya praktikkan serta mengaplikasikannya apabila mula bertugas sebagai
seorang guru kelak. Menerusi tugasan yang dijalankan ini, saya juga berpeluang
mempelajari kaedah-kaedah atau pendekatan yang boleh guru gunakan bagi
mengatasi salah laku dalam kalangan pelajar. Ini secara tidak langsung dapat
melatih saya berfikir secara kritis dan lebih kreatif. Ia juga dapat
meningkatkan kefahaman saya berkenaan isu-isu yang merangkumi ruang lingkup
kerjaya seorang guru. Selain itu, terdapat perkara-perkara lain juga yang telah
dapat saya pelajari yang berkaitan dengan kehidupan seharian saya. Misalnya, sebagai seorang pelajar
kita perlu bijak membahagikan masa. Contohnya, walau sesibuk mana pun kita,
seharusnya sebagai seorang pelajar kita tidak seharusnya lupa dengan amanah
yang diberikan oleh pensyarah untuk kita menyiapkan tugasan masing-masing. Kekangan
masa bukanlah alasan untuk kita tidak menyiapkan tugasan sebaliknya kita
sendiri harus bijak mencari masa bagi membolehkan tugasan itu diselesaikan
tepat pada masanya. Bukan sahaja semasa kita bergelar seorang
pelajar, malahan juga apabila kita telah bekerja dan menjadi seorang guru
kelak, kita seharusnya bijak menguruskan masa supaya tidak terbeban dengan
tugasan yang begitu banyak dan menjadi tertekan. Selain itu, kita juga dinasihatkan
supaya bersabar dengan apa jua dugaan atau cabaran yang menghampiri kita.
Kerana semua itu akhirnya akan membuahkan hasil kepada diri sendiri secara
tidak langsung. Kita perlu sentiasa memperbaiki kelemahan diri dan melakukan
penambahbaikan supaya sebarang kejayaan yang diperoleh itu sentiasa berkekalan
dan tidak hilang begitu sahaja serta bagi memastikan kita tidak akan jatuh. Apabila bergelar seorang guru kelak, guru tidak boleh cepat berpuas hati
dengan segala tugas atau kerja yang dilakukan. Guru perlu mempunyai sikap ingin
mencuba sesuatu yang baru dan sentiasa ingin meningkatkan mutu serta kualiti
kerja serta sentiasa menambahkan ilmu pengetahuan seiring dengan perkembangan
semasa. Di samping itu, saya telah mempelajari nilai-nilai murni dalam kehidupan
seharian kerana ini secara tidak langsung akan menjadi garis panduan dalam
hidup kita seharian. Contohnya, dalam menyiapkan tugasan projek
ini saya sendiri telah banyak bekerjasama dengan rakan-rakan yang lain serta
tolong-menolong antara satu sama lain dalam urusan berkongsi idea serta
pendapat tentang isu yang dibincangkan. Maka, secara tidak langsung nilai-nilai
murni telah berjaya diterapkan di situ tanpa disedari. Secara keseluruhannya,
perkara-perkara yang telah saya pelajari ini akan menjadi pengalaman yang
bermakna dan dapat membantu saya mempersiapkan diri dengan apa juga cabaran dan
rintangan pada masa akan datang, dalam menempuhi arus profesionalisme keguruan.
Bibliografi
(a) Buku
Abdul Ghani
Abdullah.(2009). Mengurus Tingkah Laku Pelajar. Kuala Lumpur:
Percetakan Zafar Sdn.Bhd.
James Ang Jit Eng.(2011). Pengurusan
Disiplin Murid. Selangor:
C.T Book Makers Sdn.Bhd.
Lily Mastura Harun &
Ramlan Hamzah.(2007). Asas Kaunseling Keluarga. Shah Alam:
Pusat Penerbitan Universiti (UPENA).
Mohd Rashid Mohd
Saad.(2007). Mengapa Rotan Tidak Berkesan?. Kuala Lumpur:
PTS PROFESSIONAL Publishing Sdn.Bhd.
Mo Mee Ching (2001). Masalah
Disiplin Pelajar. Bangi:
Universiti Kebangsaan Malaysia.
Noran Fauziah Yaakub &
Ahmad Mahdzan Ayob.(1992). Guru dan Perguruan.
Kuala Lumpur: Syarikat Is Sdn.Bhd.
Shanmugam a/l Pachaippan.
(1997). Punca-punca masalah disiplin di sekolah. Bangi:
Universiti Kebangsaan Malaysia.
Haji Zainal Haji
Bujang.(2008). Guru Bestari Pelajar Jauhari. Kuala Lumpur:
Al-Hidayah Publications Sdn.Bhd.
(b) Jurnal
Haji Ibrahim.(2007).
Jurnal Pengurusan dan Kepemimpinan Pendidikan.
Salah Laku Pelajar-Perspektif Islam dan
Sosiologi, : 42-45.
James Ang Jit
Eng.(2005). Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan. Pengurusan Disiplin
Sekolah: Pendekatan Alternatif Menangani
Gejala Disiplin Di Sekolah, 15 (1) :1-9.
Md. Zuki
Hashim.(2007). Jurnal Penyelidikan IPSAH. Kajian Kes Gejala Ponteng,
11 : 101-103.
(c) Artikel dalam Akhbar
Khairul Anuar.
(2010, Julai 4). Masalah Sosial Generasi Muda Petanda Krisis Moral
Cukup Berbahaya. Berita Harian, pp.
7-8, 15.
Nurul Nadia Mohd
Kamaruzaman. (2011, Jun 26). Tekanan Antara Punca
Masalah Kesihatan. Berita Harian, pp.
1-2.
(d) Laman Web
Adi Mohamad.(2007).
Hukuman Rotan Wajarkah Dilaksanakan?.
Haji Ayub
Mohamed.(2011). Isu Ponteng Sekolah Dalam Kalangan Pelajar.
Lokman Mohd
Hashim.(2009). Masalah Sosial Dalam Kalangan Remaja.
Mazlan.(2009).
Gejala Sosial Dalam Kalangan Remaja Hari Ini.
Norliza
Abdullah.(2011). Laksana Semula Hukuman Rotan Di Sekolah.
Nurul Syuhadah
Ahmad.(2011). Hukuman Rotan, Pro dan Kontra.
Suliati Asri.(2009).
Isu Hukuman Rotan Di Sekolah.
Yayasan Guru
Malaysia Berhad.(2012). Patut Atau Tidak Pelajar Sekolah Dirotan.
No comments:
Post a Comment