"Meningkatkan Penguasaan ICT Guru"
oleh : Nur Syafarina bt Rusli
8 PISMP KS/PJ/PM 2
1.0 Pengenalan
Persaingan
masyarakat dunia yang lebih hebat dalam abad ke-21 dan perubahan daripada era
masyarakat industri (industrial society) kepada era masyarakat
bermaklumat (information society) menimbulkan cabaran baru kepada
institusi pendidikan yang diterajui oleh golongan pendidik dan guru. Profesion
perguruan merupakan satu profesion yang mulia dan tidak boleh dipandang enteng
oleh semua pihak. Hal ini kerana tanggungjawab serta tugas yang telah diamanahkan
kepada para pendidik ini perlulah dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh dan
berdedikasi agar mereka dapat melahirkan modal insan yang bertaraf dunia
seperti yang dihasratkan oleh kerajaan.
Kecanggihan
dan kemodenisasi yang berlaku di Negara ini telah menjadi salah satu cabaran
buat para pendidik dalam merealisasikan hasrat kerajaaan. Hal ini kerana
ledakan globalisasi yang berlaku di Negara telah menyebabkan kurikulum
pendidikan di Negara ini juga bertransformasi ke arah yang lebih baik. Salah
satu transformasi yang paling mencabar kepada para pendidik adalah
pengaplikasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi(TMK) atau dikenali Information and Communication
Technology(ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran(p&p) mereka. Terdapat
pelbagai impak positif yang boleh diterima oleh guru dan khususnya murid
apabila kemahiran TMK ini dilaksanakan sepanjang pembelajaran mereka.
Transformasi
ini dilakukan bagi meningkatkan lagi kualiti pendidikan dan pengajaran guru
agar dapat menghadapai cabaran yang mendatang dengan baik serta proaktif.
Kaedah p&p guru perlu divariasikan mengikut kesesuaian dan dunia sekeliling
yang menuntut pengaplikasian teknologi senagai media pengajaran mereka. Hal ini
bagi memastikan guru-guru dapat menerapkan kepada murid kepentingan
pengaplikasian multimedia dalam kehidupan seharian mereka.
Ab. Rahim Selamat (1992) menyatakan bahawa
kelemahan-kelemahan yang wujud dalam mengaplikasikan TMK ini adalah akibat
daripada kekurangan kemahiran dalam pengendalian dan pengurusannya. Naim Hj.
Ahmad (2000) pula telah menghuraikan cabaran teknologi maklumat dan komunikasi
dalam pendidikan sebagai masalah-masalah yang timbul dan perlu
dihadapi kesan daripada penggunaan komputer dalam pendidikan. Seharusnya
perubahan ini menjadi satu cabaran buat guru dalam meningkatkan kualiti
profesion mereka dan bukan dianggap sebagai ancaman yang hanya akan membebankan
tugasan mereka dalam mendidik anak bangsa.
Seperti
yang diketahui, pendidik ini bertanggungjawab memainkan peranan mereka secara
dominan dalam memastikan keberkesanan aspek penyampaian ilmu antara guru dan
murid. Tambahan pula, dunia globalisasi kini yang sarat dengan kemodenan serta
kecanggihan ICT menuntut semua pendidik di Negara ini untuk bersama-sama
mengharungi perubahan struktur pendidikan selari dengan hasrat kerajaan dalam
merealisasikan Wawasan 2020. Oleh yang demikian, mereka ini perlu mendepani
satu cabaran yang cukup besar dan mencabar dalam memastikan mereka telah
mencapai standard yang dikehendaki oleh
Negara seperti menjadi seorang guru yang celik akal dan mahir dalam penggunaan
teknologi maklumat dan komunikasi(TMK). Pendidikan yang berorientasikan
teknologi merupakan satu cabaran hebat buat pendidik. Terdapat beberapa isu
yang akan dikupas seterusnya bagi melihat secara terperinci bagaimana
globalisasi pendidikan menjadi satu cabaran hebat buat semua guru dalam
profesion keguruan.
2.0 Analisis artikel ‘Meningkatkan Penguasaan ICT
Guru’
Tajuk
artikel yang telah dipilih oleh saya ialah ‘Meningkatkan Penguasaan ICT Guru’
yang ditulis oleh Mohd Fadzly Mohd Izab pada 3 Januari 2011 dan diambil dari
laman web bernama online iaitu www.utusan.com.my.
Secara keseluruhannya, artikel ini membincangkan akan kepentingan serta cabaran
unsur multimedia dan ICT untuk diaplikasikan oleh guru dalam pengajaran dan
pembelajaran mereka di sekolah. Artikel ini amat sinonim dengan dunia perguruan
kini apabila profesion perguruan dalam usaha memantapkan lagi profesionalisme
mereka. Tambahan lagi, Negara kini sedang giat menjalankan pelbagai dasar dan
usaha bagi merealisasikan hasrat kerajaan dalam mencapai status Negara maju dan
moden pada tahun 2020. Wawasan 2020 merupakan satu dasar yang dijadikan target
oleh Negara dalam mencapai status Negara maju. Oleh yang demikian masyarakat Negara
ini termasuklah pendidik berperanan dalam membantu Negara merealisasikan hasrat
ini.
Alaf
baru 21 ini menuntut semua guru memvariasikan kaedah pembelajaran mereka dengan
mengaplikasikan teknologi serba moden seperti yang dinyatakan di dalam artikel
ini. Artikel ini menceritakan kepentingan teknologi sebagai medium pengajaran
disebabkan pelbagai manfaat yang boleh diperolehi dan dikongsi antara guru dan
murid. Terdapat pelbagai alat bantu mengajar yang boleh digunakan oleh pendidik
dalam menyampaikan pengajarannya akan tetapi pengintegrasian dan pengaplikasian
ICT kini perlu dipandang serius memandangkan Negara kini berhadapan dengan
dunia globalisasi yang menuntut masyarakatnya mempunyai pengetahuan serta
kemahiran yang tinggi dalam bidang ICT. Transformasi pendidikan ini
diperhebatkan lagi dengan kolaborasi pendidik bersama Intel Electronics(M)
Sdn.Bhd dalam bidang ICT bagi memberi penekanan kepada pendidik akan
kepentingan ICT ini. Mereka telah memperkenalkan satu program iaitu Intel Teach Program(ITP) yang bertujuan
melatih dan meningkatkan lagi kemahiran dan penguasaan guru dalam
mengaplikasikan ICT sepanjang pengajaran mereka. Organisasi ataupun institusi
yang dijadikan sasaran untuk menjadi kolaborasi syarikat Intel ini adalah
institut pendidikan guru(IPG), English
Language Training Centre(eltc) dan beberapa sekolah terpilih.
Kekuatan
artikel ini menunjukkan bahawa koordinasi hubungan antara pihak kerajaan dengan
agensi swata yang lain melaksanakan satu kolaborasi bagi memperkukuhkan ilmu
dan kemahiran ICT dalam kalangan guru. Hal ini menunjukkan sasaran yang dipilih
oleh mereka adalah pendidik yang bertanggungjawab menyampaikan ilmu serta kemahiran
ICT ini kepada murid di sekolah kelak. Ianya juga dijadikan satu pengalaman
buat guru-guru dan langkah persediaan kepada mereka untuk mensesuaikan diri
dengan transformasi pendidikan yang telah dilaksanakan oleh Negara. Program
INTEL ini juga merupakan salah satu medium yang mampu membantu Negara
mentransformasikan landskap pendidikan Negara kerana program ini mementingkan kemahiran daya saing
modal insan tempatan di peringkat global.
Sasaran
dalam melaksanakan program INTEL ini juga banyak dipilih dalam kalangan guru
pelatih di IPG kerana mereka merasakan bahawa persediaan dan kemahiran yang
diterapkan kepada bakal-bakal guru ini dapat diserapkan dan digunakan oleh
mereka di sekolah mereka ditempatkan kelak. Hal ini juga bagi memastikan Negara
dapat melahirkan para graduan pendidik yang sentiasa relevan dengan
perkembangan dunia pendidikannya. Apabila guru pelatih ini telah mensesuaikan
diri dengan integrasi ICT dalam p&p mereka, ianya akan memudahkan mereka
untuk menggunakan ICT sewaktu sesi praktikum mahupun situasi yang sebenar.
Antara kebaikan yang dapat dilihat melalui program INTEL ini juga ianya dapat
melatih kemahiran guru pelatih dalam menggunakan peralatan ICT seperti LCD, dan
projector. Kemahiran ini akan
memudahkan mereka untuk memasang dan menggunakannya dalam p&p mereka tanpa
perlu meminta bantuan orang lain yang mungkin akan memakan masa dan mengganggu
perjalanan p&p pada hari tersebut.
Di
lihat juga program INTEL ini bukan sahaja memberi kemahiran dan pengetahuan
kepada guru berkaitan ICT malahan pemberatan kepada aspek sahsiah juga dapat
diterapkan. Sehubungan dengan itu, dilihat bahawa program ini amat bersesuaian
dengan guru yang seharusnya mengikuti perkembangan semasa dunia agar murid yang
dihasilkan tidak ketinggalan zaman. Pelbagai langkah proaktif yang boleh
diambil oleh semua pendidik dalam memastikan semua kemahiran dan pengetahuan
ICT mereka dapat ditingkatkan. Kualiti profesion perguruan juga akan terus
meningkat jika perkara ini dipandang serius oleh semua pendidik di Negara ini.
Cabaran globalisasi bukan lagi satu ancaman malahan dijadikan cabaran kepada
guru untuk memperlihatkan keupayaan mereka melahirkan insan yang cemerlang,
gemilang dan terbilang pada abad ke 21.
Kesimpulannya,
program intel ini hanya merupakan salah satu program dan usaha kerajaan
berkolaborasi bersama organisasi lain dalam menunjukkan komitmen serta
keprihatinan mereka terhadap kualiti
profesion perguruan. Terdapat pelbagai lagi program yang telah dirancang dan
dijalankan oleh pihak kerajaan bagi memastikan tahap penguasaan ICT dalam
kalangan guru meningkat seperti yang dinyatakan dalam artikel iaitu usahasama
bersama INTEL lagi bernama Project Based Approaches Courses. Adakah guru ini
bersedia mengintegrasikan pengajaran mereka dengan pengaplikasian ICT sepanjang
p&p mereka di dalam kelas? Mampukah guru menangani pelbagai cabaran ICT
dalam menghadapi Generasi Net kini? Persoalan ini akan dikupas di bahagian
seterusnya untuk melihat bagaimana guru di Negara ini meningkatkan penguasaan
ICT mereka dan apakah halangan serta cabaran yang harus dilalui oleh mereka
sebelum berjaya mengaplikasikan transformasi ini seterusnya membantu Negara
melahirkan insan modal bertaraf dunia pada tahun 2020.
3.0 Isu dan cabaran guru berdasarkan artikel meningkatkan
penguasaan ICT Guru
Hjetland
(1995) menyatakan bahawa “Technology can
make our lives easier.Everyday tasks are simplified”. Seharusnya
kecanggihan dan kemodenan kini lebih memudahkan guru dalam melaksanakan p&p
mereka dalam bilik darjah akan tetapi terdapat beberapa cabaran yang perlu
dilalui oleh guru dalam mengaplikasikan ICT ini. Terdapat beberapa kekangan
mahupun halangan dalam guru mengaplikasikan ICT ini dalam p&p mereka
seperti halangan pihak pentadbiran sekolah, kekurangan latihan kepada guru,
kurang kemudahan internet di sekolah, dan kurangnya perancangan guru sebelum
proses p&p.
3.1
Kurangnya Kemudahan ICT
Prasarana dan kemudahan ICT seperti komputer dan internet
merupakan satu cabaran buat guru jika sekolah mereka tidak mempunyai kemudahan
ini. Penyediaan dan penyelenggaraan komputer juga menjadi punca masalah
penintegrasian ICT ini. Menurut Cheah Chee Keong
(2010),menyatakan bahawa pemberatan penggunaan makmal komputer sekolah hanyalah
di kalangan guru-guru PPSMI. Hal ini disebabkan oleh pemberatan kepada
subjek ini apabila dilaksanakan dalam bahasa Inggeris apabila bahan-bahan serta
modul pembelajarannya berbentuk multimedia. Adul Rahman (2000) menyatakan
bahawa kekurangan prasarana inilah yang menimbulkan masalah kepda penggunaan
teknologi maklumat dan komunikasi. Apabila timbulnya masalah sebegini ianya
boleh melemahkan semangat guru – guru dan murid – murid untuk terus belajar dan
kekalkan perhatian mereka.
Sebagai sebahagian daripada proses pembestarian dan usaha menyelesaikan isu
kekurangan kemudahan komputer, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah
melengkapkan kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) berupa maklumat
komputer kepada sekolah-sekolah di seluruh negara.
Bagi menjayakan usaha itu, sejumlah peruntukan telah dikeluarkan untuk
membolehkan setiap sekolah memiliki infrastruktur dan peralatan komputer yang
lengkap dan boleh digunakan oleh para guru dan pelajar dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Menerusi RMK-9, kerajaan memperuntukkan sejumlah RM 2.3
billion bagi meningkatkan kemudahan serta kelengkapan ICT di semua sekolah
seluruh negara. Setakat ini kira-kira 97 peratus sekolah sudah mempunyai
kelengkapan berkenaan (Utusan Malaysia,Selasa,29 Ogos 2006).
Hal ini juga dibuktikan dengan salah satu usaha kerajaan
dalam meringankan beban masyarakat Malaysia, apabila Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia(SKMM)
telah memberikan sumbangan komputer ‘Netbook
1Malaysia’ secara percuma kepada 10,700 pelajar sekolah di Pulau Pinang yang juga merupakan usaha untuk meringankan
beban ibu bapa yang berpendapatan rendah untuk membeli komputer. Usaha ini
adalah bagi meningkatkan pengetahuan digital dan ICT dalam kalangan mereka
serta Netbook 1 malaysia ini juga dijadikan 1 alat bantuan pengajaran. Oleh
yang demikian, kekurangan kemudahan tidaklah dijadikan alasan semata untuk
tidak mengapliaksikan ICT dalam bilik darjah.
3.2 Kurang Latihan dan Kemahiran
Seperti yang diketahui, dalam menjadi seorang pendidik,
kemahiran pedagogi adalah paling penting untuk mereka menyampaikan ilmu secara
berkesan. Transformasi kurikulum telah menuntut guru mengubah pedagogi mengajar
mereka dalam bentuk ICT.
Hal ini memberi 1 dimensi baru buat para guru menggunakan
ICT secara efektif dalam aktiviti p&p mereka. . Namun begitu, menurut Naim
Hj. Ahmad (2000) ramai guru yang tidak mahir dalam penggunaan komputer dan
internet. Grant(1999) menyatakan bahawa
perkembangan profesionalisme dalam TMK dapat membantu guru menjadi lebih
produktif dan professional seterusnya meningkatkan kualiti profesion tersebut.
Oleh yang demikian, pihak kerajaan telah mengadakan Program Latihan Dalam
Perkhidmatan(LADAP) untuk guru meningkatkan kualiti profesion mereka serta
motivasi dan mutu pengajaran mereka terutama dalam pengaplikasian ICT sewaktu
p&p mereka.
Program
latihan dalaman(inhouse training)
yang kerap diadakan di sekolah juga dapat mendedahkan kepada guru penggunaan
ICT dalam p&p. Seharusnya, aplikasi ICT ini diterapkan dalam p&p untuk
guru memvariasikan lagi p&p mereka. Seperti yang dinyatakan NorHashim(1996)
penggunaan TMK dalam bidang pendidikan memberi kesan yang besar dan bermakna
terhadap kualiti pembelajaran seperti memudahkan penghasilan bahan pengajaran
yang lebih efisein. Guru yang kurang mahir ICT boleh mempelajari melalui
bahan-bahan Modul Pembelajaran Kendiri(Take
Home Package) pembelajaran online(web base) dan lain-lain. Pihak sekolah juga dapat membantu kekangan
kemahiran guru ini dengan menggunakan sistem ICT dalam pengurusan pentadbiran
sekolah seperti mengisi markah murid, mengajar secara online, berhubung melalui
emel,bengkel aplikasi perisian MS Office, MS Power Point, Patcorn, Emis, SSDM
dan Headcount dan penghasilan buku program.
Tugasan
seperti ini akan melatih seterusnya meningkatkan kemahiran guru menggunakan
aplikasi ICT dalam pengurusan pendidikan mereka. Guru perlulah mempunyai
inisiatif dalam meningkatkan kemahiran ICT mereka agar dapat membuat satu
anjakan paradigma yang baru dengan merubah sistem pengajaran yang lama dengan
yang baru mengikut arus globalisasi dunia.
Mereka
perlu melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan berkaitan ICT ini agar
memudahkan proses penyampaian ilmu dan akhirnya dapat melahirkan murid yang
berinovasi dan berdaya saing yang turut mengaplikasikan ICT dalam pengurusan
kehidupannya. Perlulah diteliti oleh para guru akan kepentingan pengaplikasian
ICT dalam melahirkan murid berdaya saing seperti yang dinyatakan dalan jurnal
BTP (2003) bahawa budaya ICT mampu melahirkan insan yang berkualiti apabila
ianya menggabungkan kombinasi hubungan sekolah dengan komuniti sekeliling yang
terbuka dengan perubahan globalisasi.
3.3 Jurang
digital
Selain
daripada itu juga, Ab. Rahim Selamat
(1992) mengakui wujudnya jurang perbezaan dari segi taburan penggunaan
teknologi maklumat dan komunikasi di antara kawasan Semenanjung Malaysia, Sabah
dan Sarawak serta kawasan Lembah Kelang dan kawasan lain di Semenanjung
Malaysia. Kekurangan talian akses juga menyukarkan guru-guru menjalankan
pembelajaran secara ICT kerana capaian internet yang rendah akan memakan masa
yang agak lama untuk laman-web tertentu dapat dibuka. Oleh disebabkan itu,
sebagai langkah menangani jurang digital ini kerajaan telah menjalinkan
kerjasama dengan sektor swasta di Malaysia. Kerajaan telah menyediakan 1.2 Juta
Laptop Percuma Bagi Keluarga Dengan Pendapatan bawah dari RM3000 Dengan Syarat
Langgan Jalur Lebar Dengan Telekom Malaysia Berhad (TM).
Kerajaan
turut membekalkan komputer riba kepada murid-murid demi untuk melaksanakan satu
rumah satu komputer. Dengan demikian, ia membolehkan masyarakat membudayakan
ICT dalam kehidupan mereka. Selain itu juga, Malaysia telah melaksanakan
pelbagai inisiatif dengan mewujudkan video pendidikan melalui web, EduWeb TV,
dengan 9,331 sekolah mempunyai akses kepada lapan saluran projek School-Net
melalui jalur lebar bagi mengurangkan jurang digital antara penduduk luar
bandar dan bandar.
Makmal
komputer juga dibina di 6,633 sekolah. Pusat akses Internet sekolah dengan
konsep kafe siber diwujudkan bagi kemudahan murid mencari maklumat di 3,029
sekolah di luar bandar. (utusan Malaysia, 13 Januari 2010). Pemberian netbook 1
malaysia secara percuma oleh SKMM juga merupakan salah satu inisiatif kerajaan
dalam mencapai sasaran 50% penembusan jalur lebar di kalangan isi rumah
menjelang akhir tahun 2012.
Berdasarkan
usaha-usaha di atas memperlihatkan bahawa kerajaan memandang serius akan
pengaplikasian ICT dalam masyarakatnya menjelang tahun 2020. Maka, guru sebagai
agen perubahan perlu bertindak dari kini agar tidak menjadikan jurang digital
sebagai satu alasan untuk tidak menggunakan ICT dalam p&p mereka malahan
bersama-sama membantu Negara melahirkan individu bertaraf dunia dan membangunkan
Negara Malaysia sebagai sebuah Negara moden dan global.
3.4 Ancaman siber
Ledakan
maklumat yang berlaku disebabkan globalisasi ini mempunyai ancamannya yang
tersendiri apabila ia terdedah kepada ancaman siber yang boleh merebak secara
cepat dan pantas contohnya virus. Data-data atau perisian yang disimpan
mempunyai kebarangkalian diserang virus yang dapat menggugat sistem komputer
tersebut. Hal ini ditambah lagi dengan ancaman kecurian data apabila terdapat
individu yang tidak bertanggungjawab cuba menggodam dan memecah masuk sistem
komputer pihak sekolah untuk tujuan tertentu.
Menyedari
akan kepentingan keselamatan siber dan ancamannya yang mampu membawa impak yang
besar kepada masyarakat maka kerajaan telah mengambil pelbagai langkah
pencegahan antaranya menubuhkan Cyber
Security Malaysia sebuah badan koordinasi untuk memantau keselamatan siber
kebangsaan. Bagi memastikan keselamatan data dan maklumat dapat dipelihara
dalam jangka masa panjang, guru juga perlu pastikan mereka menggunakan perisian
yang mempunyai hak cipta serta berlesen agar tidak terdedah dengan ancaman
virus siber ini.
Pihak
sekolah juga perlu memandang serius akan satu lagi ancaman siber yang sering
berlaku iaitu jenayah kolar putih iaitu apabila terdapat staf yang mahir
menggunakan komputer memalsukan data-data dan maklumat sekolah terutamanya
maklumat kewangan sekolah. Sikap individu yang tidak bertanggungjawab, tidak
amanah dan tidak jujur ini dapat dielakkan jika pihak sekolah menerapkan
pengamalan nilai-nilai murni dalam warga sekolah. Ianya juga dapat dielakkan apabila
pihak pentadbir bertindak menyemak segala butiran maklumat sekolah daripada
sebarang kecurigaan dan kemusykilan.
3.5 Halangan pihak pentadbiran sekolah
Sesetengah
sekolah mempunyai misi dan visi sekolah yang ingin direalisasikan. Contohnya,
mereka mempunyai visi meningkatkan prestasi murid dengan menghabiskan sukatan
pelajaran dalam jangka masa yang telah ditetapkan. Seperti yang diketahui,
penggunaan internet dengan melayari web-web ilmiah memakan masa yang panjang
ditambah pula jika kemudahan wi-fi mereka agak lemah yang merencatkan
perjalanan pengajaran pada hari tersebut.
Penggunaan
peralatan seperti LCD mengambil masa lama bagi guru yang kurang berkemahiran
untuk mempersiapkan peralatan mereka terutama bagi sekolah yang tidak mempunyai
perkhidmatan juruteknik komputer. Bukan itu sahaja, malahan ada guru berpendapat
bahawa masa untuk menyediakan bahan pengajaran menggunakan komputer adalah
tidak mencukupi kerana telah dibebani dengan tugas lain yang telah
dipertanggungjawabkan di samping kemahiran dan pengetahuan yang terhad. Kos
penyelenggaraan disebabkan sumber kewangan sekolah yang terhad.
Seharusnya, pihak
pentadbir perlu memandang berat akan perihal ICT ini kerana pembelajaran ICT
ini merupakan pembelajaran berterusan yang boleh digunakan murid hingga keluar
dari kawasan sekolah kelak. Satu transformasi perlu dibuat di sekolah supaya
penekanan ICT dalam p&p dapat diterapkan kepada para guru apabila pihak
pentadbir sekolah menjadi pemimpin perubahan dan menggalakkan guru-guru menjadi
model pengguna ICT yang bijak untuk dicontohi oleh warga sekolah. Perancangan
jangka panjang perlu diteliti agar penggunaan ICT ini dapat dioptimumkan dan
dilaksanakan dalam pelbagai bentuk aktiviti kurikulum dan kokurikulum di
sekolah.
4.0 Usaha
dan Langkah meningkatkan penguasaan ICT Guru
Berdasarkan isu ‘meningkatkan penguasaan ICT Guru pada
artikel ini, saya juga berpendapat bahawa tahap kemahiran pendidik dan guru di
sekolah kini masih lagi kurang mahir menggunakan ICT dalam p&p mereka. Hal
ini dikukuhkan lagi dengan kajian ilmiah yang telah dijalankan iaitu penggunaan
ICT dalam kalangan guru di sekolah menunjukkan tahap yang rendah (sebagai
contoh Ashinida et al, 2004; Nor Azilah & Mona, 2004; Robiah et al, 2003;
Mohd.Jasmy et al, 2003; Siti Aishah et al, 2002; Abd. Rahman, 2000; Bahagian
Teknologi Pendidikan, 1999). Seperti yang dinyatakan dalam artikel tersebut
Intel telah membuat satu program usahasama bersama institut perguruan dalam
usaha melahirkan guru yang berinovasi dan mempunyai kemahiran ICT. Kepesatan
teknologi kini telah memberi pelbagai impak positif dalam dunia pendidikan
namun hakikatnya pengaplikasian ICT ini dalam p&p masih lagi kurang
memberangsangkan.
Kerajaan Malaysia sebenarnya telah mengambil pelbagai inisiatif
dalam usaha mempertingkatkan kemahiran ICT guru di Negara ini. Bukan itu sahaja,
kemahiran ICT yang difokuskan malahan kualiti modal insan bertaraf dunia yang
ingin dilahirkan mampu berdaya saing kelak dalam dunia globalisasi. Dasar-dasar
yang telah dibuat oleh kerajaan seperti merupakan satu cabaran buat pendidik
dalam mengintegrasikan ICT dalam p&p mereka. Transformasi kurikulum yang
dibuat oleh kerajaan bertujuan merealisasikan wawasan 2020 dalam menjadi sebuah
Negara maju mengikut acuan yang tersendiri.
Yong
(1989) berpendapat bahawa walaupun pelbagai usaha telah dijalankan untuk
memajukan proses pengajaran guru, sekolah masih lagi cenderung untuk
menghasilkan para murid yang berorientasikan peperiksaan.
Perubahan
paradigma yang baru harus dibuat oleh guru apabila kerajaan telah melaksanakan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah(KSSR) yang diubah daripada Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah(KBSR) pada tahun 2011 bertujuan memastikan sistem
pelajaran Negara standing dengan piawaian global. Pembaharuan yang dibuat dalam
kurikulum ini adalah bagi menerapkan elemen kreativiti dan inovasi,
keusahawanan, teknologi maklumat dan komunikasi dalam p&p. Guru perlu
memahami aspirasi Negara dengan adanya KSSR ini dapat membantu Negara
memperkasakan modal insan Negara bertaraf dunia. Kurikulum ini telah
memperkenalkan subjek baru mulai tahun 2013 kepada murid tahun 1 iaitu subjek
Dunia Sains dan Teknologi(DST) bagi memfokuskan dan menerapkan elemen ICT
kepada murid sejak di bangku sekolah lagi di mana bertepatan dengan objektif
transformasi kurikulum sekolah dalam meningkatkan kebolehan murid dalam bidang
ICT. Ianya juga adalah gabungan elemen sains, reka bentuk dan teknologi yang
berbentuk hands –on bagi memupuk
kemahiran berfikir serta sikap saintifik dan nilai murni murid.
Seperti yang dinayatakan
di dalam artikel karya Zahri Ramlan(2009) yang bertajuk ’Transformasi budaya
ICT di Sekolah Lahir Insan Kompeten’ apabila penggunaan internet dalam kalangan
guru tinggi ianya dapat menjana pengajaran secara global dengan melahirkan guru
yang berminda kelas dunia.
Cabaran
ke-6 dalam wawasan 2020 jelas menunjukkan kerajaan serius memberikan penekanan
kepada masyarakat menerapkan ICT dalam kehidupan mereka iaitu cabaran dalam mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif,
mempunyai daya perubahan tinggi dan memandang ke depan, yang bukan sahaja
pengguna teknologi tinggi tetapi juga menyumbangkan kepada tamadun saintifik
dan teknologi masa depan. Hal ini adalah bertepatan dengan usaha kerajaan
mewujudkan sekolah bestari sebagai platform melahirkan generasi yang lebih
berdaya saing. Kreatif dan juga inovatif serta sekolah yang menggunakan
multimedia sebagai medium utama pembelajarannya merupakan matlamat sekolah
bestari ini.
Oleh yang
demikian, guru yang ditempatkan di sekolah ini perlu memastikan mereka
mempunyai kemahiran ICT yang tinggi agar persediaan yang cukup dapat membantu
mereka mengintegrasikan ICT dalam p&p mereka seterusnya dapat menarik
tumpuan dan minat murid.
Menurut
Ismail Zin (2002), menyatakan bahawa dalam konteks pendidikan, teknologi
maklumat merupakan satu rangkaian elektronik untuk mencari, mengumpul,
menyimpan, memproses, menyalur dan menyampai maklumat secara efektif, pantas
dan banyak untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh yang demkian cabaran pendidikan buat guru
bagaimana untuk meningkatkan kualiti pengajaran mereka daripada perspektif
global dengan merancang p&p mereka berdasarkan ICT dengan lebih terancang
dan berkesan. Implementasi ICT di sekolah merupakan satu proses yang kompleks
dan memerlukan kerjasama daripada semua pihak. Pihak sekolah boleh menggunakan
rangkaian elektronik seperti LAN, WLAN atau internet bagi memudahkan
penyampaian isi pelajaran serta memudahkan interaksi dengan semua pihak dalam
satu masa yang sama.
Guru digalakkan mengintegrasikan ICT
pada setiap kesempatan p&p mereka sebagai contoh memberikan tugasan dalam
bentuk emel, ataupun perisian ICT yang lain. Selain itu, guru mesti mampu
mewujudkan suasana di mana pelajar lebih seronok belajar dengan pengaplikasian
p&p ini atau dikenali dengan
Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer (PPBK). Tugasan yang
diberikan guru boleh digunakan murid melalui enjin carian ‘Google’ atau ‘Yahoo’
untuk mendapatkan maklumat dengan lebih mudah dan pantas.
Pembelajaran elektronik atau dikenali Web based learning atau internet based learning merupakan contoh pembelajaran yang
dapat meningkatkan motivasi murid untuk belajar.Pembelajaran
seperti ini akan memudahkan untuk ‘discussion group’ dibuat serta
membolehkan bimbingan dijalankan dalam talian ‘on line’ (Learnframe, 2001). Pembelajaran seperti ini akan melatih
murid untuk lebih berdikari dan lebih aktif kerana mereka belajar mencari
maklumat sendiri dengan hasil daya usaha dan inisiatif sendiri. Guru juga boleh
merekodkan bukti pembelajaran secara online ini di dalam talian ataupun
disimpan di dalam thumb drive secara soft copy. Bagi mengelakkan thumb drive tersebut diserang virus,
guru boleh membuat salinan secara ‘hard
copy’ dalam bentuk helaian kertas sebagai bukti pengaplikasian ICT dalam
p&p mereka.
Penguasaan
kemahiran ICT ini dapat dilihat melalui kreativiti dan inovasi murid terhadap
bidang teknologi ini. Hal ini kerana guru akan mendidik murid untuk
mengoptimumkan penggunaan ICT di sekitar mereka. Murid lebih bebas mencari
maklumat mengikut keperluan, tahap pencapaian dan pengetahuan mereka.
Statistik
memperlihatkan jumlah golongan muda yang terjebak dalam kancah sosial dari
tahun ke tahun meningkat seperti kes buang bayi (1.13 peratus), menonton bahan
lucah (40 peratus), judi 16 peratus, merokok 70 peratus, penyalahgunaan dadah
14 peratus, minuman keras 25 peratus dan seks bebas peratus (Utusan Malaysia,
23 Julai 2003). Perlakuan sosial
yang negatif tidak seharusnya punca ke atas kelemahan masyarakat untuk
membudayakan pembangunan secara positif yang berteraskan prinsip dan
nilai-nilai murni kemanusiaan serta agama. Sehubungan dengan itu, guru dipertanggungjawabkan
sebagai agen perubahan dan pembimbing murid ke arah hidup yang lebih positif
dan dapat mengawal tingkah laku sosial murid di sekolah.
Ledakan globalisasi ini telah memberi ruang kepda
murid untuk melayari laman web lucah, laman web tidak sihat tanpa sekatan. Hal
ini berlaku daripada pelbagai faktor seperti pengaruh rakan sebaya, ibu bapa
dan media massa.
Oleh yang demkian, perkara ini dijadikan cabaran
buat para guru dalam membantu murid di sekolah dengan membentuk satu peribadi,
perwatakan serta jati diri yang mulia. Mereka juga perlu menjadi pemimpin yang
mampu mendorong murid menjalankan sesuatu tindakan dengan betul dan berkesan
seperti fasilitator. Seharusnya, apabila guru ingin membentuk satu jati diri
dalam diri murid, guru perlu melihat kepada diri mereka terlebih dahulu. Mereka
seharusnya menjadi role model kepada
murid dengan memperlihatkan contoh peribadi dan sahsiah yang baik serta
terpuji. Hal ini kerana guru akan dijadikan ikutan oleh murid dalam pelbagai
aspek kerana mereka melihat serta menghormati pendidik mereka dan ingin menjadi
seperti guru mereka.
Guru
kini kurang mengaplikasikan ICT dalam p&p mereka kerana kurangnya
pengetahuan dan kemahiran mereka dalam bidang teknologi ini. Menurut Abd.
Rahman,(2000) guru kurang menggunakan teknologi di dalam bilik darjah
disebabkan kurang pengetahuan dan kemahiran menggunakan ICT di bilik darjah.
Seperti yang dinyatakan dalam artikel ini, program telah dijalankan dengan
pihak institut perguruan yang terdiri daripada guru-guru pelatih yang
dipercayai mempunyai kemahiran ICT yang lebih baik daripada guru-guru yang
telah berkhidmat lama. Oleh sebab demikian, sekolah kini ICT kerap
diaplikasikan oleh guru-guru junior dan bukan guru senior kerana mereka
mempunyai kelebihan dari aspek pedagogi akan tetapi kurang kemahiran dan
pengetahuan dari aspek pengaplikasian ICT dalam p&p mereka. Sehubungan
dengan itu, pelbagai usaha dan inisiatif yang telah dilaksanakan oleh pihak
kerajaan dalam meningkatkan penggunaan ICT ini dan seterusnya meningkatkan
kualiti profesion perguruan itu sendiri. Adapatsi ICT ini merupakan satu media
pengajaran yang boleh digunakan guru untuk memvariasikan pengajaran mereka. Dalam strategi pengajaran
dan pembelajaran, media teknologi digunakan sebagai satu wahana untuk
mengoptimumkan hasil pembelajaran. Antara contoh media teknologi yang digunakan
ialah televisyen, radio, video, perisian komputer, perisian kursus, dan
internet.
Menurut Rogers (2003) antara faktor yang menyebabkan
individu mudah menerima sesuatu inovasi ialah keserasian serta kemiripan
inovasi tersebut dengan nilai, pengetahuan dan kemahiran yang sedia ada, dan
sesuai dengan keperluan individu tersebut. Dalam konteks ini, guru sudah sering
menggunakan aplikasi ini bagi kerja perkeranian dan pentadbiran serta
penyediaan bahan berkaitan pengajaran dan pembelajaran seperti kertas ujian,
peperiksaan dan nota pelajaran.
Kebanyakan
guru mahir menggunakan sesetengah perisian ICT dalam kehidupan mereka.
Contohnya perisian Microsft Excel dan
Microsoft Word yang digunakan guru
untuk menaip nama dan markah murid. Pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki
oleh mereka masih lagi di bawah tahap kurang memuaskan kerana mereka sudah
boleh menggunakan perisian yang sama untuk melaksanakan p&p mereka.
Contohnya, mereka menggunakan Microsoft Power
Point untuk memberi peluang murid menggunakan perisian tersebut dalam
persembahan kumpulan mahupun individu. Di sinilah peranan guru mengajar
kemahiran hyperlink dan unsur
multimedia yang lain seperti video, animasi, teks,warna dan grafik bagi
menyemai nilai pendidikan yang positif seperti kreatif dan inovatif.
Pelajaran dapat diceriakan lagi dengan
menggunakan cakera padart(CD-ROM) yang telah disediakan oleh Kementerian
Peljaran sebgau modul pembelajaran ICT. Aktiviti pembelajaran seperti ini bukan
sahaja menarik minat murid malahan boleh mengekalkan tumpuan murid di samping
meningkatkan kemahiran kolaboratif serta interpersonal mereka bersama guru dan
rakan. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi maklumat
dan komunikasi (TMK) merujuk kepada kebolehan guru mengintegrasikan aspek
pedagogi, psikologi dan teknologi dalam pengajarannya serta kemampuan pelajar
mengakses dan belajar daripada bahan yang disediakan. Kemampuan guru
mengintegrasikan ICT ini dinilai apabila dapat melahirkan generasi yang celik komputer.
Mereka
perlu memahami terlebih dahulu agenda Negara dan aplikasikannya dengan dinamik
dan progresif. Tanggungjawab ini haruslah dilaksanakan dengan amanah serta rasa
kebertanggungjawaban oleh para guru. Mengikut pandangan Islam, seorang muslim perlu menjalankan tugas dengan
penuh rasa tanggungjawab sebagai ibadah dan bertakwa kepada Allah S.W.T yang
menuntut umat islam bersifat amanah, mempunyai akauntabiliti dan integriti
sepanjang melaksanakan tugas mereka. Sehubungan dengan itu, guru yang dianggap
sebagai muallim ini perlulah mempunyai kesungguhan dan iktizam yang kuat dalam
membantu murid dan Negara yang akhirnya dapat melahirkan anak bangsa yang dapat
memacu Negara ke arah globalisasi dunia.
4.0 Kesimpulan
Teknologi
dan Negara maju tidak boleh dipisahkan. Semakin maju Malaysia maka semakin
banyak teknologi yang akan diperbaharui dan di adaptasikan dalam kehidupan kita
termasuklah bidang profesion ini. Terdapat pelbagai impak positif dan manfaat
pengaplikasian ICT guru ini untuk diri sendiri, murid, masyarakat dan Negara. Guru
yang menguasai kemahiran ICT ini kelak dijangka akan memaksimakan kelebihan
mereka untuk menjadikan pengajaran mereka lebih berkesan dan berkualiti
seterusnya dapat membantu Negara mencapai status Negara maju pada tahun 2020. Kecanggihan
dunia ledakan maklumat ini tidak dijadikan alasan malahan cabaran kepada guru
dalam melahirkan modal insan yang cemerlang dari segi kreativiti, inovasi dan
mempunyai acuan sendiri dalam menempuh dunia globalisasi. Sikap
kebertanggungjawab guru terhadap amanah yang diberikan dapat memberi peluang
kepada guru untuk membuktikan keupayaan dan kebolehan mereka menghadapi cabaran
ICT ini bersesuaian dengan pembangunan dan zaman kemodenan yang sedang dilalui
sekarang dan akan datang. Penggunaan teknologi mempunyai potensi dalam
menjadikan suasana p&p lebih menarik dan bermakna. Maka, halangan dan
cabaran dalam mengharungi arus globalisasi ini tidak mematahkan semangat guru
untuk mengaplikasikannya sepanjang p&p mereka kerana guru merupakan penjana
transformasi Negara. Gurulah yang akan menentukan kecemerlangan masa hadapan.
Pelbagai langkah persediaan yang komprehensif
boleh diambil oleh semua pendidik dalam menghadapi isu pembudayaan ICT dalam
kalangan guru ini. Ianya bergantung kepada kesedaran guru itu sendiri dalam
meningkatkan kemahiran serta pengetahuan ICT mereka. Persediaan yang mantap dan baik bagi mengatasi
cabaran yang wujud daripada fenomena globalisasi yang menuntut guru
mengaplikasikan ICT dalam pengajaran mereka ini akan dapat menyediakan pendidik
ke arah profesion perguruan yang berprestij. Acuan pendidikan yang tepat dan
bersesuaian yang dilaksanakan oleh barisan pendidik dalam mengharungi cabaran
ini amat penting kerana ianya dapat menentukan hala tuju pembinaan tamadun
manusia terutamanya masyarakat Negara ini.
Refleksi
Alhamdulillah,
akhirnya saya telah berjaya menyiapkan tugasan Asas Kepimpinan dan Perkembangan
Profesional Guru(EDU 3108) pada tarikh yang telah ditetapkan. Pertamanya saya
ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah pembimbing bagi subjek
ini iaitu En. Ranjit Singh kerana telah banyak memberikan tunjuk ajar dan
panduan sepanjang perlaksanaan tugasan ini.
Saya
telah menjadikan laman web Kementerian Pelajaran sebagai rujukan utama saya
berdasarkan artikel keguruan yang telah dipilih oleh saya dalam laman web bernama
online untuk dibincangkan iaitu laman web utusan.com bagi tajuk ‘Meningkatkan
Penguasaan ICT Guru’ yang bertarikh 13 Januari 2011. Sepanjang penulisan saya
menghasilkan tugasan ini telah banyak input serta pengalaman baru yang telah
saya perolehi untuk dijadikan panduan kepada saya kelak. Guru merupakan penjana
transformasi Negara. Oleh yang demikian segala perubahan dan tranformasi yang
telah dilaksanakan oleh kerajaan perlulah guru menjadi tonggak perubahannya
dalam membantu Negara merealisasikan hasratnya. Dengan perlaksanaan tugasan ini
memberikan saya satu pengetahuan dan kemahiran baru bahawa sebagai seorang guru
saya perlulah melengkapkan diri dengan pengetahuan ICT yang tinggi agar saya
kelak dapat melahirkan modal insan bertaraf dunia yang mampu berdaya saing
dengan Negara luar di alaf baru 21 ini. Sebagai seorang guru juga, saya
bertanggungjawab memvariasikan pembelajaran dan pengajaran saya supaya menjadi
lebih menarik dan berkesan. Pengaplikasian ICT ini merupakan salah satu medium
pengajaran yang amat baik yang perlu saya laksanakan di dalam p&p saya
supaya dapat menarik tumpuan murid seterusnya dapat melahirkan murid yang celik
IT.
Bukan
berkaitan isu ini sahaja, malahan saya berpeluang melihat isu-isu keguruan yang
sering menjadi perbualan dan masalah dalam profesion ini. Profesion perguruan
bukanlah satu pekerjaan yang perlu dipandang enteng kerana profesion inilah
suatu yang murni yang menjadi agen perubahan masyarakat daripada kosong kepada
berisi dan daripada negatif kepada positif. Amanah serta tanggungjawab yang
diberikan perlu dilaksanakan dengan telus dan integriti.
Melihat
kepada pelbagai usaha yang telah kerajaan laksanakan bagi membantu pendidik
menggunakan ICT dalam p&p membuat saya sedar bahawa terdapat pelbagai cara
dan jalan yang boleh saya usahakan bagi memastikan kemahiran dan pengetahuan
ICT saya meningkat. Oleh yang demikian, kelak, saya haruslah menyahut segala
cabaran sebagai medium untuk saya tingkatkan lagi mutu profesion perguruan saya
dan bukanlah sebagai ancaman yang hanya akan menjatuhkan semangat dan motivasi
saya dalam mendidik anak bangsa. Pelbagai cara yang boleh dimanfaatkan agar
semua ilmu dan pengalaman ICT boleh dipelajari dan diamalkan sepanjang p&p.
semangat dan azam yang tinggi adalah sangat penting bagi memastikan saya juga
terus mengaplikasikan pengintegrasian ICT dalam p&p.
Melalui
tugasan 2 iaitu secara berkumpulan dalam menghasilkan blog laman ilmu ini, saya
telah bersama-sama Nur Atirah Azlan dan Noor Safini Zulkefli menghasilkan blog
yang diberikan nama ‘Dunia Pendidikan Guru’ yang boleh dilayari dalam www.ceriteraguruipg.blogspot.com. Tugasan
ini telah meningkatkan lagi kemahiran ICT saya dalam menghasilkan sebuah blog
yang interaktif dan menarik. Kemahiran membina blog ini pada mulanya agak sukar
buat saya kerana saya tidak mempunyai pengalaman menghasilkan blog ilmiah. Oleh
yang demikian, penghasilan blog merupakan kemahiran baru buat saya dan ianya
juga sebenarnya merupakan salah satu teknik pembelajaran alam maya yang baik
dan menarik. Guru dan murid boleh berhubung serta berinteraksi tanpa bersemuka
yang menggunakan internet dan komputer sebagai medium. Kelak, saya akan
aplikasikan kaedah pembelajaran e-learning
ini agar kemahiran penggunaan ICT dalam kalangan mereka dapat dipertingkatkan
dan membantu meningkatkan kualiti pembelajaran saya serta memudahkan lagi
pengaksesan maklumat dalam subjek pembelajaran.
Konklusinya,
saya merasakan tugasan ini telah memberikan impak yang besar dalam diri saya
dalam mengharungi perjalanan sebagai seorang pendidik. Nilai-nilai
pengintegrasian ICT dalam p&p saya kelak perlulah diaplikasikan seoptimum
mungkin agar dapat menghasilkan output yang baik dalam melahirkan murid yang
berinovasi alaf 21. Segala input dan pengalaman yang saya perolehi ini akan
saya aplikasikan kelak serta menjadi panduan dan rujukan dalam dunia profesion
saya yang sebenar iaitu seorang pendidik.
RUJUKAN
Sumber buku
Ab. Rahim Selamat.
(1992). Teknologi Sistem Pengajaran.
Petaling Jaya: Fajar Bakti.
Abd.
Latif Haji Gapor. (2006) Domain Penilaian dalam Teknologi pendidikan.
Perak :
Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
Ismail
Zin( 2002) Aplikasi Multimedia dalam
pengajaran. Kuala Lumpur : Utusan
Publications
& Distributors Sdn.Bhd
Jamalluddin
harun, Zaidatun Tasir. (2005). Multimedia
Konsep dan Praktis. Selangor :
Venton
Publishing(M) Sdn.Bhd.
Kamus
Dewan, (2005). Edisi keempat. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur
Naim
Hj Ahmad. (2000). Teknologi Pendidikan.
Serdang: Universiti Putra Malaysia.
Sufean
Hussin, Shahril@Charil Marzuki, Ahmad Zabidi Abdul Razak, Habib Md. Som,
Alina
Ranee(2005) Pentadbiran dalam pembangunan
Pendidikan. Pahang : PTS
Profesionnal
Publishing Sdn.Bhd,
Syed
Ismail bin Syed Mustapa, Ahmad Subki bin Miskon( 2010) Guru dan Cabaran
semasa. Selangor :
Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd
Tan
Yao Sua. (2010). Isu Bahasa, Etnik dan
Pembinaan Negara Bangsa dalam Sistem
Pendidikan Malaysia. Pulau Pinang : Universiti Sains Malaysia
Press
Sumber tesis
Adenan
Husin.(1998). Faktor yang mempengaruhi sikap Guru Terhadap Penggunaan
Komputer, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah. .
Hussien
Ahmad(2001) Globalisasi dan Cabaran Pendiidkan di Malaysia, Universiti
Malaya
Siti
Daud(2004). Globalisasi dan Negara
Pembangunan, Universiti Kebangsaan
Malaysia,
Bangi,Selangor
Sumber jurnal
Bahagian
teknologi pendidikan KPM. (2003). Jurnal BTP. Pembestarian Sekolah Dalam
era Globalisasi : Satu Pemikiran Baru
dalam Sistem Pendidikan Malaysia, (5) :
Universiti
Teknologi Mara(UTM). (1999). Jurnal Teknologi. Computer Self-Efficacy in
Higher Education : A Case Study of
Vocational Education Student-Teacher : 29 –
40
Anita
Woolfolk Hoy(2009). Theory Into Practice. Classroom
Assesment ang Grading to
Assure Mastery ,
48(1) : 28 – 35
Artikel dalam majalah
Ralph
Schubele(2010, May) Education For All.
Teacher muka surat 16- 19
Zahri Ramlan. (2009, Februari) Perkongsian Pintar Capai Objektif PTV.
Pendidik,
muka
surat 60 – 62
Zahri
Ramlan. (2009, Februari) Transformasi
Budaya ICT di Sekolah Lahir Insan
Kompeten.
Pendidik, muka surat 63 – 64
Sumber internet
http://www.berita
harian.com. Diakses pada 10 ogos 2012
http://www.mampu.gov.my.library/. Diakses pada 17 Ogos 2012.
http://www.myais.fsktm.um.edu.my/globalisasi. Di akses pada 14 ogos 2012
http://www.notagurupelatih.blogspot.com/globalisasi-dan-cabaran. Di akses pada 18
ogos 2012
http://www.pengajian-ipg.blogspot.com. Di akses pada 24 ogos 2012.
Utusan Malaysia 18 Ogos (2005).
Stress guru membimbangkan akibat banyak
perubahan dan bebanan tugas yang keterlaluan
– NUTP. Diakses pada 18 ogos
2012
Utusan
Malaysia 23 julai (2003). Mengatasi Gejala Sosial. http://www.utusan .com.my.
diakses
pada 13 Ogos 2012
Utusan Malaysia,Selasa,29
Ogos( 2006). Demi Kesejahteraan
Rakyat.
http://www.utusan.com.my. Diakses pada 15 Ogos 2012.
Utusan
Malaysia, 13 januari (2010). Penguasaan Guru Dalam ICT diutamakan-TPM.
untuk maklumat lanjut berkaitan tajuk artikel ini, boleh rujuk di link di bawah ini.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?dt=0103&pg=pe_01.htm&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&y=2011
No comments:
Post a Comment